نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2278
-
الف
+

نشست هم اندیشی «یلدا، همبستگی منطقه ای» به صورت مجازی برگزار شد

در راستای بزرگداشت میراث ناملموس منطقه اکو، نشست هم اندیشی با محوریت «یلدا، همبستگی منطقه ای» به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، وبینار«یلدا، همبستگی منطقه‌ای»، به مناسبت پاسداشت آیین کهن شب یلدا و تبیین نقش آن در همبستگی مردمان این منطقه با مشارکت مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه ایران، موسسه فرهنگی اکو و بنیاد سعدی و با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی تهران بعد از ظهر شنبه برگزار شد.

در این وبینار حدادعادل، رئیس بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ، سعید خطیب زاده سخنگو و رئیس مرکز دیپلوماسی عمومی و رسانه های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سرور بختی، رئیس موسسه فرهنگی اکو، عبدالغفور لیوال، سفیر جمهوری اسلامی افغانستان، نظام الدین زاهدی، سفیر جمهوری تاجیکستان، آوازبیک عبدالرزاق اف، سفیر جمهوری قرقیزستان و احمد پاکتچی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری به ایراد سخنرانی پرداختند.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه ایران در سخنانی با اشاره به قدمت این آئین باستانی به نقش آن در همگرایی و صلح میان مردمان منطقه ، اشاره کرد.

خطیب زاده خاطر نشان کرد: از گذشته های دور «شب یلدا»یا همان «شب چله»، شب پیروزی نور بر ظلمت و نمادی از مساوات و برابری میان ایرانیان بوده است.

خطیب زاده

وی در ادامه تاکید کرد، نگاه فرهنگی به حوزه تمدنی کشورهای منطقه روز به روز قوی تر می گردد و این عناصر فرهنگی عناصری وحدت بخش میان مردم منطقه هستند.

سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه ایران همچنین گفت، سال آینده شب یلدا را به عنوان «میراث ناملموس منطقه» در «یونسکو» به ثبت خواهیم رساند.

سرور بختی رئیس مؤسسه فرهنگی اکو طی سخنانی در این نشست مجازی با تأکید بر قدمت 7000 ساله میراث ناملموس همچون «یلدا» به معرفی مفاهیم عمیق نهفته در آن اشاره نمود و اظهار امیدواری کرد: «یلدای همبستگی منطقه‌ای» گامی حیاتی در زمینه حفظ میراث‌فرهنگی حوزه تمدنی اکو باشد.

بختی

 عبدالغفور لیوال، سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران به‌عنوان چهارمین سخنران نشست «یلدای همبستگی منطقه‌ای» از آیین‌های یلدایی در کشور افغانستان گفت و آرزو کرد با پایان رسیدن شب تاریک جنگ در افغانستان شاهد جشن‌های باستانی مشترک با کشورهای همسایه در افغانستان باشیم.

نظام‌الدین زاهدی، سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران نیز ضمن قدردانی از برگزاری نشست «یلدای همبستگی منطقه‌ای» از آیین‌های باستانی منطقه اکو به‌ عنوان مظهر همبستگی ملت‌ها نام برد و با اشاره به برخی از رسوم مردم تاجیکستان در گرامی داشت یلدا اشاره کرد و اظهار امیدواری نمود یلدا همبستگی فرصتی برای حفظ و احیای میراث تاریخی مردمان کشورهای منطقه اکو باشد.

آوازبیک عبدالرزاق اف، سفیر جمهوری قرقیزستان در ایران ضمن تبریک فرارسیدن شب یلدا از فرهنگ مشابه مردم کشورش درباره شب یلدا گفت و از ابتکار عمل برگزارکنندگان نشست یلدای همبستگی قدردانی نمود.

شایان ‌ذکر است مؤسسه فرهنگی اکو به‌عنوان میزبان نشست «یلدای همبستگی منطقه‌ای» نسبت به تهیه ویدئوهایی از گرامیداشت رسوم یلدا در کشورهای منطقه اکو نیز اقدام کرده بود که در فواصل سخنرانی‌های این نشست بین‌المللی به نمایش گذاشت.

بیشتر بخوانید :

نشست مجازی فارسی زبانان به مناسبت شب «یلدا»

بزرگداشت میراث ناملموس حوزه تمدنی اکو

نشست مجازی فارسی زبانان به مناسبت شب «یلدا»

 م ا 

نظر شما
ارسال نظر